Hegedűs Réka: Mobilapplikációkon keresztül elevenedik meg a város és története
Különleges együttműködésben a Szegedi Szakképzési Centrum diákjai és a Somogyi-könyvtár.
Napjainkban folyamatos, és egyre intenzívebb törekvés a kulturális intézmények részéről, hogy a lakossággal, a különböző társadalmi csoportokkal, intézményekkel együttműködve; szolgáltatásaikat a társadalmi igények szerint formálják. Hiszen egy kulturális intézmény akkor működik jól, ha a lakosság széles köre látogatja, ha afféle harmadik otthonként képes működni az otthon és a munkahely után. Fontos időről időre felmérni tehát, mi az, amire a látogatóknak szüksége van, ami hasznos lehet a hétköznapjaikban, amely megkönnyíti életüknek egyes területeit, vagy éppen bővíti a tudásukat az őket körülvevő környezetről.
Ennek a folyamatnak az eredményeként a kulturális intézmények, kilépve saját falaik közül egyre szorosabb szállal tudnak kapcsolódni a helyi közösségekhez, az oktatási intézményekhez, a településen működő társintézményekhez, civil közösségekhez. Az erre irányuló törekvések megvalósításába érdemes minél nagyobb mértékben bevonni a rendelkezésre álló technikai eszközöket és struktúrákat is. Ezt a mára elengedhetetlenül fontos szempontot testesítik meg többek között a Somogyi-könyvtár különböző mobilapplikációi is, amelyek a könyvtárban már évek óta fejlesztett digitális szolgáltatások és tartalmak egy újfajta hasznosítását teszik lehetővé és számtalan előnnyel szolgálhatnak, akár a közoktatási intézmények pedagógusai és diákjai számára is. Az applikációk alkalmazásával felhasználóbarát módon kerülhetnek felszínre a Somogyi-könyvtár rejtett kincsei: fotók, kéziratok, aláírások, ajánlások, térképek, ritka kötetek, és mindaz a tudáshalmaz, amelyet a könyvtár falai őriznek.
A mobilapplikáción elérhető városi séták tematikájukat tekintve ugyan különböznek, de céljuk és felépítésük hasonló. A virtuális séta egy interaktív térképre alapozva, „állomásokra” bontva mutatja be Szeged város legismertebb és történeti/kulturális szempontból legmeghatározóbb helyeit, épületeit, köztéri alkotásait. Célja nemcsak a szűkebb környezetünk nevezetes helyeinek, épületeinek, köztéri alkotásainak megismertetése, valamint a történelmi ismeretek bővítése, hanem a lokálpatriotizmus erősítése, a honismeret és a helyi értékmegőrzés fontosságának tudatosítása, a digitális készségfejlesztés, a vizuális kultúra és a művészeti-esztétikai kompetencia fejlesztése is, az ismeretszerzés élménnyé formálása játékos elemek segítségével. A tematikus séták során bejárhatjuk az író, újságíró, régész, könyvtár- és múzeumigazgató, Móra Ferenc vagy éppen Mikszáth Kálmán Szegeden töltött életének legfontosabb helyszíneit. Egy kulturális séta keretében bebarangolhatjuk Szeged nevezetes és emblematikus helyszíneit, irodalmi emlékhelyeit, így interaktív módon kel életre a felhasználók számára „a napfény városa”. S ha nappali fényben már minden helyszín ismerősnek tűnik, a sötétedés utáni város különleges hangulata veszi át a főszerepet. A meséből ismert „lámpaoltogató” szerepébe képzelhetjük magunkat, akinek az volt a feladata, hogy a város különböző pontjain lévő valamennyi gázégőt elindítsa, s mire a végére ért, már fordulhatott is vissza, hogy eloltsa azokat. A másfél órás séta alatt a neonfények egészen különleges megvilágításban mutatják meg a város éjszakai arcát.
Képekben elevenedik meg a szegedi nagyárvíz története, „A szegedi árvíz, mely az Alföld legvirágzóbb városát dönté romba”. Mikszáth Kálmán 12 napon át írta a Szeged pusztulása című riportját, amely egész Európával megismertette Szeged e baljós időszakát. Írásai nagyban hozzájárultak ahhoz, hogy az európai nagyvárosok segítő kezet nyújtottak a megrendült városnak. Az általa lejegyzett tudósításokat – amelyek nemcsak írva, hanem hang formájában is megelevenednek – a Somogyi-könyvtár állományában lévő képanyag egészíti ki. Így vizuálisan, pontról pontra élhetjük át az eseményeket. Hasonlóan épül fel a Szeged 300 című virtuális kiállítás is, amely a szabad királyi városi rang visszaszerzésének 300. évfordulója alkalmából készült; vagy az arcképcsarnok, amely 26 olyan híres író, költő, művész, tudós pályaképét gyűjti össze és mutatja be, akik Szegeden születtek, vagy itt tevékenykedtek, alkottak életüknek egy szakaszában. Az applikációban játékos feladatokon keresztül a séták, virtuális kiállítások megtekintése után megszerzett új ismeretek is ellenőrizhetővé válnak, többféle feladattípusban megmérethetik magukat a felhasználók. A tartalom az általános iskolásoktól kezdve egészen a felsőoktatásban – történelem, magyar, néprajz, művészettörténet, turizmus szakon – tanuló hallgatókig hasznos lehet, képezheti rendhagyó tanórák, akadályversenyek, szabaduló szobák, osztályfőnöki órák keretét, de segítheti a közép és emelt szintű érettségire való felkészülést is.
„A Somogyi-könyvtár már eddig is jó kapcsolatot ápolt Szeged különböző oktatási intézményeivel. A helyi pedagógusok fontosnak tartják, hogy a tanulók a hagyományos módon, a tanórákon megszerezhető tudás mellett, az iskola falain kívül is hozzájuthassanak ismeretekhez. Ehhez alkalmas terepnek tartják a Somogyi-könyvtárat. A Szegedi SZC Krúdy Gyula Szakképző Iskola lelkes diákjainak és oktatóinak közreműködésével megszülethetett a Lépten-nyomon Szegeden nevű kulturális sétánk angol nyelvű változata, amelyhez a kísérő hanganyagot az intézmény tanulói mondták fel. De szeretnénk még egy szinttel feljebb lépni ebben az együttműködésben. Egy olyan városismereti sétát szeretnénk létrehozni közösen diákokkal, amelyben az ő »szemüvegükön« keresztül látjuk a várost. Mi az, amit ők kiemelnének Szeged nevezetességeiből és ajánlanának másoknak. A történelmi háttér, a hiteles dokumentumok rendelkezésünkre állnak a könyvtár gazdag helyismereti állománya által. Az együtt gondolkodás pedig most veszi kezdetét” – mondta Piri Ildikó, a Somogyi-könyvtár igazgatóhelyettese, a projekt vezetője.
De milyen lehetőségeket látnak ebben a projektben az oktatók? Erről az együttműködésben részt vevő, a Szegedi SZC Krúdy Gyula Szakképző Iskola tanárait kérdeztük.
− Mit jelent az Önök intézménye számára a Somogyi-könyvtárral való együttműködés?
− Kapcsolatunk a Somogyi-könyvtárral a két tanítási nyelvű turisztikai tagozat első nyelvi előkészítő osztályának indításakor, a 2019−2020. tanévben kezdődött, és azóta is folyamatos. Évente 3−4 foglalkozáson vesznek részt az osztályok szaktanáraik és osztályfőnökeik kíséretében, a könyvtár szervezésében. Az együttműködés az alábbi célok mentén jött létre: a tanulók általános műveltségi szintjének fejlesztése; kiegészítő ismeretek szerzése a közismereti és szakmai tantárgyakhoz önálló könyvtári kutatómunka, illetve könyvtári foglalkozások segítségével. Mindezek mellet közös szakmai fejlesztő tevékenység is kialakult a könyvtárral, elsősorban az angol nyelvű várostörténeti séta kapcsán. A turisztika szakirányon kiemelten fontos a helytörténet és a helyi látnivalók mélyebb megismerése, így a mobilapplikáció és várostörténeti séták nagy segítséget nyújtanak szakirányos tanulóinknak.
− Hogyan élték meg a diákok az eddigi közös munkát, hogy a könyvtárral együttműködésben készíthettek el egy angol nyelvű várostörténeti sétát és a hozzá kapcsolódó applikációt?
− Az angol nyelvű várostörténelmi séta fejlesztése egy unikális együttműködési lehetőség volt a könyvtár és az iskola között. A tanulók két tanítási nyelvű programjuk 3. tanévében egy különleges közös projekt kapcsán a való életben tapasztalhatták meg azt, hogy milyen lehetőségeket nyújt az, hogy az emelt óraszámú angol órák mellett turisztikai szakmai tantárgyaikat és az országismeretet is angol nyelven tanulhatják. Az applikáció angol nyelvű verziójának elkészítése több volt egyszerű fordítói munkánál. A diákok munkáját segítő szaktanárok − Együd Jánosné, Határ Zsuzsanna és Korim-Bartek Anita − az egyes séták útvonalának fordításakor összekapcsolták az idegen-nyelvi fordító munka szakmai aspektusait a turisztikai és országismereti tantárgyak tanmenetének témába illő részeivel, így például városnéző séták tervezése, információk adása történelmi jelentőségű középületekről, közterületekről stb. A diákok nagyon élvezték ezt a közös munkát, sok saját ötlet merült fel más útvonalakról is.
− Hogyan tudják oktatóként, a tanórák menetébe beépíteni az alkalmazás által kínált lehetőségeket?
− Az együttműködés során kidolgozott anyagot, illetve a könyvtár honlapján elérhető más tematikus sétákat, játékos helyismereti feladatokat felhasználjuk egyéb iskolai projektmunkák, projekt-alapú tanórák során más osztályokban is pl. a Szeged bemutatása projekt keretében.
− Szeretnék-e folytatni a közös munkát?
− Molnár Zoltán igazgató úr támogatta és a jövőben is támogatja a diákok tanulmányi munkáját segítő, készségeiket, képességeiket a tantermi kereteken túlmutató módon fejlesztő tanulási lehetőségeket és nyitott a további együttműködésre, így szívesen részt vennénk a projekt további fejlesztésében is.
Megjelent a folyóirat 2022. decemberi számában.