Panek Sándor: Hol az angyal, míg peng a gránit?

Látogatás a 75 éves Farkas Pál szobrászművésznél

Farkas Pál vendége vagyok a szekszárdi Bottyán-hegyen. Elfogódott ez az első mondat, mert Baka István is így kezdte cikkét jó harminc évvel ezelőtt, amikor saját szülővárosában, Szekszárdon meglátogatta a szegedi születésű szobrászt. Volt miről beszélgetniük, egymás szülővárosában laktak, időnként pedig a maguk szülővárosába, vagyis inkább a régi Szegedre és a régi Szekszárdra vágytak vissza.

Farkas Pál Szegeden született 1947-ben. Iskolásként Tápai Antal tanítványa volt. A Juhász Gyula Tanárképző Főiskola után 1971-ben Sióagárdra, majd Szekszárdra költözött. 1977-ben elvégezte a Képzőművészeti Főiskolát, ezután a szekszárdi Illyés Gyula Tanárképző Főiskola tanára lett, és a vizuális nevelési tanszék vezetője volt 12 évig. Feleségével három gyereket neveltek fel. Farkas Pál 1991 óta tagja a SZÖG-ART Művészeti Egyesületnek, tagja továbbá a Magyar Alkotóművészek Országos Egyesületének és a Magyar Képzőművészek és Iparművészek Szövetségének. Belföldön és külföldön 80 köztéri alkotása látható, köztük Babits Mihály (Szegszárd, 1981), Háry János (Szekszárd, 1992), Szent István (Szekszárd, 2002) szobra, Baka István síremléke (Szekszárd, 1996), a szekszárdi millecentenáriumi emlékmű (1996), Semmelweis Ignác portré (Szeged, 2018) a szegedi Pénzes kárász (2010), Tiszavirágzás (1998) vagy a Paksi disputa portrésorozata (Teller Ede, Wigner Jenő, Kármán Tódor, Szilárd Leó, Neumann János, Hevesy György) az atomerőmű szoborparkjában. 2004-ben Magyar Köztársasági Arany Érdemkereszttel tüntették ki.

A Bottyán-hegyi ház előtt Farkas Pál erős szobrász-kézfogással üdvözöl; semmi kétség, a gondolati témák szobrászának is lehet Hephaisztosz-marka. Ez el is helyezi beszélgetésünket, szétrebbentve jópár viszonylagosító idézőjelet a készülő cikkből. Farkas Pál kevés szavú ember, tekintete közvetlen, egyenesen szembe néz, fürkészés nélkül. Karakteres arca 75 évesen is görögös férfiarc. Láthatólag nem kenyere a túlzás, így az sem, hogy szavakban valljon a belső indítékokról. Hanem a plasztikában: kétsípú, táncoló, fürtös-szakállas Pán bronzfigurájáról mondta egyszer, hogy az amolyan önarcképféle. Nem jelképe, hanem valósága a reneszánsz életörömnek és a szekszárdi bornak. Pánt ábrázoló érme az 1980-as években a Dunatáj folyóirat borító-ikonja is volt. Rajta felirat, Alisca, az egykori közeli római őrhely neve, ma már a szekszárdiak sajátos couleur locale-jának védjegye. Farkas Pálnak is szerepe van abban, hogy ez az Alisca-örökség befogadó és kitölthető helyi kultúrát jelent; valamint igényt és minőséget. Farkas Pál 1971-ben, a főiskolai rajz-magyar szak után költözött el Szegedről, mert nem talált tanári állást a városban. A sióagárdi kezdet után Szekszárdon tanított, innen végezte el a Magyar Képzőművészeti Főiskolát. Ígéretes fa és kő kisplasztikák szobrászából 1978-ban egy csapásra a szekszárdiak felfedezettje lett, amikor különleges gondolatisággal megformálta Babits Mihály fotelben ülő alakját.

Farkas Pál a szekszárdi emlékház kertjében, Babits Mihály szobra mellett

***

Mintázásakor, 1978-ban Farkas Pál 30 éves volt. A Babits irodalmi kultuszát a Rákosi-korszakban még tiltották, a később kialakított Babits-emlékházban is csak 1967-ben nyílt az első kiállítás. Babits-szobor megrendelésére esély sem volt, Farkas Pál a maga művészi céljából, egy panelház szuterénjében készítette el fotelben ülő Babits-gipszmintáját. Az 1978-as szekszárdi tárlaton olyan sikert aratott vele, hogy kiöntését is elhatározták.

Most e szobor előtt állunk a Babits-emlékház kertjében. Az időskori Babits sötét tónusú bronzalakja fehér kőfotelben ül szikáran, gondolatokba merülve, a töprengés és a gyötrődés bizonytalan határán. Keresztbe vetett lábával elegáns, magabiztos intellektust sugall, fejét jobb kezével támasztja, kézfeje érzékenyen formált írókéz. Sérülékeny, de humanizmust is jelez; a gondolkodói elesettséget és az erős tartást együttesen. A szobor minden gondolati hatása realista jegyekből sugárzik, nincs benne militáns túlzás, nincs vitázó programművészet. Farkas Pál alázatos és igényes a valósággal szemben.

Farkas Pál műtermében, 2022 májusában

A kritika által sokat dicsért ülő kompozíciónak Farkas Pál szegedi emlékei között van a forrása: „Itthon, a szülői házban volt két hasonló fotel, ezekben üldögélt esténként anyám és apám. Szűkszavú, visszahúzódó ember volt az apám. Szikár és magas. Nem hasonlított Babitsra, de a közös alkat mélyről mégis sugallta a szobor alakját. Az emlékekből került elő, és egyszer csak hatni kezdett. Miután az ücsörgő forma megvolt, a fej megtámasztásának anatómiai és gondolati belső meghatározó szerepe is lett. A fejet támasztó kéz gyakran feltűnt az archív képeken és Rippl-Rónai pasztellje is így ábrázolta Babitsot. A két kezet össze kellett hangolni, így a gondolkodó pozícióban lévő egyik kéz meghatározta leeresztett párját. Lázasan dolgoztam rajta, a vázlat és a mintázás két hét alatt elkészült. Mindenről megfeledkeztem közben, annyira, hogy a végén a gipszminta nem fért ki a szuterénből, szét kellett szedni az ajtókeretet.”

***

Farkas Pállal most a szekszárdi Liszt téren állunk, 1992-ben felállított Háry János-szobra előtt. A mester félig nekem, félig a szobornak megjegyzi: egyszer még elkészíti rá a vidáman hullámzó köpenyt, amit a megrendelő nem kért. A szobrot finanszírozó néhai öregdiák terve az volt, hogy a Garay gimnázium ballagói ide kanyarodnak majd, és felöltöztetik Háryt. Jönnek is minden évben, de öltöztetni csak egyszer próbálták. A mente szeptemberben is ott lógott a szobron. Ilyen a jelképes ügyek sorsa. Talán ezért, Farkas Pál számára a világ mint valóság, és nem mint jelkép érdekes. 

Itt közbe kell vetni, hogy a nagyotmondó obsitost egész Szekszárd szereti és magáénak vallja. A szekszárdi Alisca borrend tagjai évente egyszer szertartásosan koccintanak a Háry-ló patájával. Félig-meddig igazolt is, hogy Garay János költeményének hőse valódi helybéli kocsmai regélő volt. Farkas Pál Háry Jánosa pedig mintha felelet lenne a közép-kelet-európai városok pátoszos heroizmusú lovasszobraira. Szívderítő és életvidám. Ádáz hőstekintet helyett egy hetyke bajuszpödrés, a visszahorkanó óriáslovak helyett ez a kedélyes huszárló. A reformkor lelki békéje. Az emlékezet humorérzékét szinte fizikailag jóleső érzés tapasztalni ma Magyarországon. A költészet, az életkedv és a helyi attitűdök úgy ízlelhetők benne, akár a szekszárdi borban. Baka Istvánnak igaza lehetett, a bort kell keresni, ha Szekszárdon valami izgalmasabb, mint másutt.

Farkas Pál Táncoló Pán című plasztikájával

***

Most a szekszárdi alsóvárosi temető puha talaján lépdelünk, előttünk Baka István sírhantja. Farkas Pál 1996-ban készítette el a költő síremlékét. Fekete grániton fehér márvány gömb egyensúlyoz, azon pedig szálló bronz lepel – Baka István angyala. Baka István poétikájának egyik kulcsmotívuma, a tiszta költői nyelv allegóriája, újramesélve három anyaggal: gyémántkeményen, törékenyen és képlékenyen. “Micsoda sóvárgás micsoda kétség” – írja Baka Angyal című 1984-es versében. A megváltatlan világban, a civilizáció rozsdaövezete fölött angyal jár körbe. Külön időben és külön történelemben lépdel, és a fájdalmas elmúlásban hagyja az eszményekért sóvárgó embert.

Az a profán gondolatom támad, hogy hol is van a fogalmi nyelven is alig kifejezhető allegória mindaddig, amíg a szobrász az anyaggal küzd. Hol van az angyal, amíg a gránitot pengeti a kalapács? Farkas Pál keresi a szavakat, ujja a Baka-síremlék fehér márványgömbjéről lesöpör pár száraz fenyőtűt. „A szerszámos munkákhoz érve már erős a gondolat. Úgy megerősödik az emberben, amit ki kell fejeznie, hogy az anyag formálása csak kitartás kérdése. Ott viszont nincs felmentés, meg kell csinálni. Persze, a kőfaragásnál, ha melléütök, lepattan az orra vagy a füle. Ilyesmi van. De a gondolat nem száll el a forma mellől.”

Sőt, van, amikor a formára készen talál a szobrász. A temetőben Farkas Pál egy másik angyalszobra bujkál, a Dunatáj folyóirat egykori főszerkesztőjének, Csányi Lászlónak és feleségének síremlékén. Csányi atyai jóbarátja volt, ezerszer megvitatták az itáliai és német reneszánsz mesterek munkáit. Farkas Pál leánya, Katalin úgy emlékezik gyermekkorából a Dunatáj főszerkesztőjére (a szekszárdi Ilia Mihály volt!), mint aki félrerakott kis pénzéből sosem Olaszországba, hanem mindig Itáliába ment nyaralni. Az átbeszélgetett esték emlékére Dürer Melankólia című metszetéről merítette Farkas Pál e másik angyalt, amely az örök tétlenség közepette magába merülve ül egy természetformálta kövön. A mészkő, meséli a szobrász, a Siklósi-hegyből származik, egy bányagép szinte készen vetette ki. A mélyben egykor hatalmas erők alakíthatták, és emlékük feszül benne most is, míg a szertelen angyal rajta pihen. Farkas Pál művészetének foglalata ez: a forma valósághű, de gondolatiság feszíti belülről. A tiszafa ránőtt, Farkas kicsit odébb tolja az ágat, végigtapintja a mészkőt. Valami lehet a szobrász és helyükön hagyott művei között, ami tapintásban fejezhető ki. Hazamenet megállunk a Baka Istvánról elnevezett iskola előtt, ahol Farkas Pál Baka-mellszobra látható. Közel megy, megvizsgálja. Azt nézem, simogatják-e, mondja magyarázatul.

Farkas Pál a szekszárdi alsóvárosi temetőben Baka István síremlékénél

***

Farkas Pál most rubinszínű szekszárdi bort tölt.  A bor invitálja a múltat, az anyaggal való első találkozásáról beszél. „Gyermekkoromban a Tisza-parti Pozsonyi utcában laktunk Újszegeden. A tavaszi áradások után finom, formálható agyag maradt vissza a Tisza partján. Mi, gyerekek, csúsztunk-másztunk benne. A kezünk ügyében volt, valamit mindig fabrikáltunk – ekkor kezdtem el az agyagot mintázni. Négy-öt méter hosszú kígyót, állatokat. Ösztönösen jött, nem tudom, létezik-e ilyen. Mintáztam, rajzoltam, faragtam, és egy idő után az anyag formázása összekapcsolódott a gondolatokkal, és akkor már volt mű, aminek címet lehetett adni.”

 Alighanem itt a forrása Farkas Pál természetelvű plasztikájának. Állatszobrain látszik, máig milyen archaikusan kiélesedett érzéke van az állati mozgás és kommunikáció megértésére. A szálkai gímszarvason, a – jelenleg Grazban látható − ágaskodó lovakon, a gemenci vadkanon vagy a szegedi Tiszavirágzáson ugyanaz a szándéka: „A jószágnak megvan a saját világa és nyelve. Csakhogy mi hamarabb megtanulunk gépül, mint ezt a nyelvet megérteni. Hát honnan tanult az ember repülni? A madaraktól. Úgy sejtettem, van egy információs rendszer, amihez keveset értünk, de a teremtett világ valóságához hozzátartozik. Értelemkeresés volt bennem, amikor állatszobrokat készítettem.”

Farkas Pál szekszárdi Szent István-szobra

 Farkas Pál szegedinek vallja magát, bár szegedi történeteinek fő színhelye egy ma már nem létező utca. „A Pozsonyi utca egykor a mai Szent-Györgyi Albert utcáról vezetett fel a töltéshez. Ma már a fürdő parkolója van a szülői ház helyén. Az utca gyermekkoromban földes volt, esős időben térdig ért a sár. Muraközi lovakkal vontatták a szemetes tartályt, csak azok bírták a kocsit kihúzni. Az utca végén Tompa Gábor fuvolaművész házát már az 1950-es években elvették, az lett a város vendégháza. Ha rendőr állt a sarkon, tudtuk, hogy »jelentős« vendég van. A szomszédban volt egy idős néni, mindig mezitláb járt, gombagyűjtéssel, marokszedéssel foglalkozott. Amikor fújt a szél, kiállt a Pozsonyi utca közepére és szelelte a gabonát, amit aratás után összeszedegetett. Vájt teknőben gyúrta a tarhonyát. Kiskölyök koromból megragadtak a mozdulatai.”

Az általános iskolás gyerek rajzaira Tápai Antal figyelt fel a Tábor utcai művészeti szakkörben. „Esténként rajzolni, mintázni jártunk oda, ott mindig volt társaság, a belső termekben viszont munka folyt. Tóni bácsi éppen akkor, 1961-ben alapította meg a Tömörkény iskola képző- és iparművészeti szakát. Oda kerültem a legelső évfolyamába, olyan tanárok keze alá, mint Tápai Antal, Szalay Ferenc, Tóth Sándor és olyan osztálytársak mellé, mint Fritz Mihály, Kalmár Márton. Az volt a mestermunkám, hogy végzős diákként kőbe faraghattam a Tóni bácsi által megmintázott Juhász Gyula-portrét. Ma is látható a Juhász Gyula utca 6-os számú ház udvarán.”

1963-ban történt, hogy a Dankó Pista-szobor hegedűjét valaki megrongálta (nem utoljára). A Tömörkényben éppen a kőfaragást tanulták, Tápai Antal óráról küldte ki diákjait, Kalmár Mártont, Csonka Jánost és Farkas Pált, hogy − szobrásznyelven − próbálják fel, vagyis mérjék fel a hegedűt a helyreállításhoz. „Örültünk, persze, hiszen kiszabadultunk az iskolából. Csonka – meghalt szegény 2008-ben – felmászott a szoborra. Javában néztük, méregettük, amikor kiabálás támadt a szomszédos KISZ-székházból, hogy csirkefogók vagyunk, azonnal hagyjuk abba. Azt hitték, mi akarjuk megrongálni a szobrot. Már visszaindultunk, de eszünkbe jutott, hogy mégis tisztázni kellene a dolgot. A szobornál ott találtuk a rendőrséget, a virágágyásban ott voltak a nyomaink, hát valóban ki kellett magyarázni, mit kerestünk ott.”

Az idők visszatérnek, évtizedekkel később Farkas Pál kezdeményezésére mintázták újra Tápai Antal újszegedi Halas fiú című, 1996-ban ellopott szobrát. Egy érettségi találkozón Kalmár Márton és Farkas Pál összefogott: Kalmár mintázta a kisfiút, a halat pedig Farkas Pál, azóta már végzett szobrász-restaurátor lányával, Farkas Rékával közösen. Ugyancsak Farkas Pál kezdeményezte Tápai Antal Hálóvetőjének „befejezését. Amikor mozgalom indult a szegedi halászélet mementójának szánt szobor felállítására, Farkas Pál elkészítette a Hálóvető viasztervét. Ma is őrzi műtermében. Ennek alapján készítené a gipszmintát, ha a kiöntésre komoly szándék lenne.

***

Farkas Pál takarékosan, tömören, és hiteles mértékkel nyúl a történelmi emlékezethez. Szekszárd belvárosában két ezredfordulós emlékműve áll. Szent István szobrára 2002-ben szekszárdi vállalkozások és magánemberek közadakozása nyomán kapott megrendelést. Szent Istvánja olyan, amilyennek egy férfit ezer év távolából elképzelünk: szilárd és karakteres. Mély vonású királyarca ezekkel az epikus jegyekkel együtt is reális. Valódi ember, valódi gravitációjú térben tartja az államiság három jelképes tárgyát: a lándzsát, a vaskoronát és az országalmát. Jelképek, de valóságosak ezek is, mindhárom tárgyról igazolt történeti ábrázolás maradt fenn, sőt, az oszlopfő levéldíszei is a szekszárdi monostor emlékei. A kompozícióban nincs pátosz, és mégis biztatóan ünnepélyes, sőt, felemelő, ahogyan az aranyozott ereklyék kiugranak a történelmi időből.

Egészen másképp érzékeli az időt Farkas Pál 1996-ban felállított szekszárdi millecentenáriumi emlékműve. Az absztrakt határán felépített kőplasztika archaikus formájú, egy tengelyen, egymásra tett kőtömb-évszázadokból áll, mintha minden korszakhatárral külön idő mérődne. A mű a honfoglalásnak állít emléket, de formavilágával beláthatatlanul régóta egymás után születő nemzedékek életéhez nyúlik vissza. A masszív forma a megalitikus építményeket idéző módon váratlanul könnyed. Az a szemlélő érzése, hogy éjjelenként észrevétlenül, lassan tovább is épül. Farkas Pál tolnai települések bronz pecsétformáit helyezte el, melléjük pedig egy valódi, magatalálta, ám fájdalmasan törött harang került. A legátélhetőbb történelmi emlékművek egyike lett.

Farkas Pál szekszárdi Háry János-szobra

***

A műteremben vagyunk, Farkas Pál életnagyságú Korpuszt mintáz. A nedves lepleket levette, szinte készre formázott Krisztus fogad.  A szőke agyag enyhít a látvány valószerűségén, de így is hátrább kell lépni tőle. „Nehezen vágtam bele. Fiatalabban talán bátrabb lettem volna. Bizonyos, hogy a kompozíciót én csak az egyházi és figuratív felfogásba tudom beilleszteni. Hiszen a földút menti pléh Krisztus, az országút mellett száz éve felállított homokkő Krisztus és a barokk templomi feszület ugyanazt mondja el. A feladat mégis különleges, mert számomra az emberi alkat határozza meg a kompozíciót. Sok feszületen csak a békét látni, nem a szenvedést. Pedig a valóság az, hogy egy keresztre felfüggesztenek egy félig agyonvert embert. Kíméletlenül fogalmazok, de ez a helyzet. A szobron az  ezredtöredék-pillanat látható, amikor a vég itt van. Emiatt a figurális ábrázolásnak nincs más lehetősége, mint a legszörnyűbb kínok között elhaló emberi test megmutatása. Mathias Grünewald egy összezúzott emberi roncsot ábrázolt a keresztfán és iszonyú lett a hatás. Mégis benne kell, hogy legyen az áldozat értelme és a remény.”

Minden igazi alkotás világmodell – írta egykor Farkas Pál szobrairól Csányi László. Nem jelkép és hasonlat, hanem maga a valóság, sejtelmeivel és rejtélyes utalásaival, az ismeret örömével és titkával. A készülő Korpusz is ilyen szembesülés Farkas Pál művészi módszerével: a szélsőségesen fájdalmas valóság plasztikájában a remény lesz a belső lényeg. Hiába is kérdezem Farkas Pált Krisztus görcsbe rándult ujjairól. Nem ez jár az eszében. Szekszárdi agyag, mondja. A szőlő is ebben terem. Hanem, a szekszárdi agyag azért csak más, mint ama kölyökkori tiszai. A vizet kevésbé tartja meg, reggelre a megváltó lábába száll, a fájdalmasan görbedt lábujjakat újra kell formázni. És ez mindig újrakezdődik, amíg a szobor készül. Farkas Pál reggelente agyagfoltos ruhában, mélyen aláhajolva bíbelődik Jézus lábujjain.

Megjelent a folyóirat 2022. szeptemberi számában