Hegedűs Réka: Rapid randi egy filmkritikussal

Réz András A Star Wars tündöklése és bukása avagy Rapid randi a kultúrával című előadásáról.

Október 9-én teltházas előadással örvendeztette meg a szegedi közönséget Réz András az IH Rendezvényközpontban, a Mentorháló szervezésében. A filmkritikus legutóbb három évvel ezelőtt állt a közönség elé városunkban, s saját bevallása szerint, azóta egészen máshogy látja a világot. „Ezért is jó, ha az ember nem szerelmesedik bele az eszméibe, mert a világ gyorsan változik körülöttünk, ami a gondolkodásunkra is kihat”- tette hozzá viccesen.

Mostani előadásának A Star Wars tündöklése és bukása avagy Rapid randi a kultúrával címet adta, de George Lucas kultikus filmuniverzumának történeti áttekintésén túl a közönség arra is választ kapott, hogyan képes a film, mint művészeti forma reagálni a mindenkori társadalmi viszonyokra és miképp fejezi ki több generáción keresztül a nézők gondolatait egy-egy jól sikerült alkotás. Napjainkra a kultúra is rekord sebességgel változik, s ez a hazai és nemzetközi filmpiacra is kifejti hatását.

A ’60-as években a nyugati kultúrában egy gondolkodásmódbeli változás ment végbe. Az ’50-es években már elkezdődött a televízió térnyerése, egy évtizeddel később pedig már minden amerikai háztartásban megtalálható volt a színes televízió. A második világháború utáni két évtizedben úgy vélték, hogy a tudományok és a technológia majd minden problémát megoldanak, ez azonban nem változtatott azon a tényen, hogy az emberek továbbra sem tudták kezelni a társadalmi konfliktusaikat. „1977-ben, az első Star Wars film megjelenésekor a világ kiábrándult, Luke Skywalker alakja szinte egyet jelentett a népmesék hősével, a legkisebb fiúval, aki a semmiből indul szerencsét próbálni, s sokkal messzebbre jut, mint először gondoltuk volna. A moziba járó közönség rádöbbent, hogy mégsem olyan reménytelen ez a világ” – mondta a filmkritikus.

A három sikerrel vetített epizód után, 16 év múlva, 1999-ben vették újra elő a történetet. Meglepő, hogy ennyit kellett várni a folytatásra – vagyis tulajdonképpen az előzménytörténetre – hiszen George Lucas már a kezdetektől fogva egy kilenc részes eposznak álmodta meg a Csillagok háborúját. Az előzményfilmek elkészítéséhez már nem volt szükség megalkotni a számtalan makettet és megépíteni a díszleteket, a CGI-technológiával már végtelen számú lényt képesek voltak létrehozni, a fantáziának csupán a pénz szabott határt. A végeredmény mégis ambivalens érzéseket váltott ki a film nézőiből. A Csillagközi kalandokon felnőtt generáció egyfelől örült annak, hogy egy újabb nemzedék ismerkedhet meg a „messzi, messzi galaxis” rejtelmeivel, másfelől az emberek érezték, hogy ez már nem ugyanaz az élmény, már nem szól sem a szabadságról, sem a bennünk rejlő erő felszabadításáról. A 2002-ben érkező folytatás már nem volt képes oldani a terrortámadás után még mindig az amerikai emberek lelkét emésztő feszültségeket. Ekkor már senki nem beszélt arról, hogy a Csillagok háborúja – Egy új remény 1977-ben mit szimbolizált, milyen mondanivalóval bírt az emberek számára, az ezredforduló utáni filmek már csak a bevételről szóltak.

Újabb tíz év telt el – a 2005-ös A Sith-ek bosszúja óta. A Star Wars jogok időközben a Disneynél landoltak, a stúdióról pedig köztudott volt, hogy egész estés animációs filmekkel és családi történetekkel kápráztatja el a közönségét. Az eredeti Csillagok háborúja filmek rajongói fellélegeztek: „végre visszatér a széria a gyökerekhez”, talán az erő is újraébred – ahogyan erre az új film címe is utalt. A Disney rekord gyorsasággal termelte ki magából évről-évre az újabb filmeket, kétévente folytatva a fő történetszálat, a köztes években pedig antológiafilmekkel tartották ébren a rajongók érdeklődését. „Bizony rémes dolog, hogy az embernek néha Csillagok háborúja nélkül kell lennie”- utalt kellő iróniával erre a felgyorsult folyamatra Réz András. A tavaly megjelent epizódban, Az utolsó Jedikben már Réz szerint egyértelművé vált valami. Nevezetesen, hogy a Disney egy olyan piac felé szeretne nyitni, ahol eddig még csupán korlátozottan tudott jelen lenni. S hogy melyik piacra gondol a filmkritikus? Elég egy filmbéli karaktert említeni: Rose. A Han Solo eredettörténet idén nem ütött akkorát, mint ahogyan azt a készítő várták, így úgy tűnik, lelassul a Star Wars száguldó vonata. Ezt Bob Iger, a The Walt Disney Company vezérigazgatója szeptemberi sajtónyilatkozatában már be is jelentette.

„A Disney felhasználta valamire ezt az emberek számára egykor fontos jelentéssel bíró populáris mítoszt. Már nem más, mint egy alapanyag, akárcsak a szuperhősök a képregény adaptációkban. Betesszük egy kalapba a hősöket, kihúzzuk őket és máris megvan, miről fog szólni a következő film”- mondta Réz, aki az előadás után még majd egy órán keresztül állt a közönség rendelkezésére, s válaszolta meg a feltett kérdéseket, többek között az aktuális magyar filmélményekkel kapcsolatban is. Reméljük nem telik el újabb három év Réz András következő szegedi látogatásáig, a filmvilág felfoghatatlan sebességgel végbemenő változása úgysem fogja hagyni, hogy szó nélkül elmenjünk mellette.

Borítókép forrása: www.starwars.com

Rendezvényfotókat készítette: Hajdu Árpád