Kocsis Katalin: A százéves koreai filmet ünnepli a 12. Koreai Filmfesztivál

A Koreai Filmfesztivált tizenkettedik alkalommal rendezik meg az idén a Koreai Kulturális Központ támogatásával. A 100 éves koreai filmet a fesztivál különlegesen színes programmal köszönti: a bemutatott filmek között új, idén a mozikba kerülő, és régebbi alkotásokat is láthat a közönség. A fesztiválon – most először – közönségdíjat is átadnak, a nézők szerint legkiemelkedőbb alkotást a fesztivál utolsó napján, a zárófilm vetítése előtt hirdetik ki. Filmelméleti és filmtörténeti bevezetőket is meghallgathat a közönség, illetve a koreai film születésének 100. évfordulója alkalmából nemzetközi szimpózium is lesz az ELTE Filmtudományi Tanszéke és a Koreai Kulturális Központ szervezésében. A Somogyi-könyvtár a Belvárosi Mozival közös játékra invitálja az érdeklődőket, melynek keretében mozijegyeket sorsolunk ki.

Kis koreai filmtörténet

Az első koreai film egy kinodráma (háttérvetítéssel előadott színpadi darab) része volt, melyet 1919-ben mutattak be. Az első némafilmet 1923-ban vetítették, majd a következő években hét filmvállalat jött létre. Az 1945-ig tartó időszakban, a japán megszállás alatt, az erőteljes japán cenzúra volt a jellemző, 1942-ben teljesen be is tiltották a koreai nyelvű filmek gyártását. A következő tíz év terméséből mindössze öt kópia maradt fenn, és a koreai háború alatt a filmstúdiók felszerelésének nagy része is megsemmisült.

A koreai mozi megújulásában több tényező is közrejátszott, a legfontosabb a külföldi támogatás (új technikai apparátus), és az, hogy az elnök adómentessé tette a filmgyártást. Ekkor következett egy komoly fellendülés, amely a hatvanas évek végéig tartott, mikor a diktatórikus kormány újra szigorú cenzúrával avatkozott be. A fesztiválon ebből az időszakból is láthat a budapesti közönség egy filmet: Kim Ki Young: A cseléd című, 1960-as thrillerét nézhetik meg az érdeklődők.

 Az újabb fellendülés a nyolcvanas években indult meg, 1987-ben a Velencei Filmfesztiválról díjat is vittek haza. A kilencvenes évek második felében indult új rendező-generációnak köszönhetően (mint Hong Sang Soo, Kim Ki Duk, Lee Chang Dong, Park Chan Wook, Kim Ji Woon vagy Bong Joon Ho) azóta már számos rangos európai filmfesztiválon szerepeltek koreai filmalkotások és gazdagodtak díjakkal. Mára már az is bebizonyosodott, hogy a filmipar teljesítménye nem áll vissza mérsékeltebb szintre, ahogyan azt Darcy Paquet, a koreai film tudora a 2000-es évek elején megjósolta, hanem töretlenül ível felfelé. (Darcy Paquet: Arirang. A koreai film rövid története. In: Filmvilág, 2005/10.)

A Koreai Filmfesztivál Szegeden

A fesztivál filmjei közül idén is négy alkotást tekinthetnek meg a szegediek, négy különböző műfajban. Október 26-án a fesztivál a nyitófilm vetítésével indul: Bong Joon Ho Cannes-ban idén Arany Pálma-díjat nyert Élősködők című alkotása lesz látható. A budapesti helyszíneken a rendező több más filmjeit is vetítik (Amelyik kutya ugat, az nem harap, Anya, A halál jele). A méltán népszerű rendező nemcsak keveri és újraértelmezi a filmes műfajokat, ami kortársaira is jellemző, hanem ennél tovább is megy. Ami filmjeinek sajátos hangulatát adja, az a gyermeki naivitás és egyben távolságtartó irónia, amivel a bemutatott világra tekint. (Gyenge Zsolt: Műfajok alkonya. Cannes. In: Filmvlág, 2019/7. 13. o.)

A második film a Viszlát szinglilét! egy 2016-os romantikus vígjáték, melynek egyik főszereplője a (már nemcsak hazájában) népszerű színész, Ma Dong Suk (Don Lee), akit a hazai közönség a tavalyi fesztivál sikerfilmjeiből, a Vonat Busanba című horrorból, vagy a Harcban az istenekkel: a két világ című filmből is ismerhet.

Október 27-én az első bemutatott film egy történelmi vígjáték lesz: a Csoszoni nyomozó: Az élőholtak titka (2018). A Csoszoni nyomozó (Detektive K) egy eddig három részből álló filmsorozat, melynek a most bemutatott film a harmadik darabja. (A sorozat középső részét is láthatta a magyar közönség a 2015-ös fesztiválon). A filmeket a főszereplő és hűséges segítője személyén kívül az köti össze, hogy mindegyik részben lehetetlennek tűnő, rejtélyes eseteket oldanak meg – Sherlock és Watson módjára, történelmi környezetbe és sok humorba ágyazva.

A fesztivál utolsó Szegeden bemutatott filmje A gengszter, a zsaru és az ördög (2019). Ennek a filmnek is a már emlegetett Ma Dong Suk a főszereplője, izgalmas, akciódús kriminek ígérkezik.

A Somogyi-könyvtár és a Belvárosi Mozi közös játéka itt érhető el.