Hegedűs Réka: Filmtudomány mesterképzést köszönthetünk az SZTE-n
Előadássorozattal várja leendő hallgatóit és a filmek szerelmeseit a „Vizkult” tanszék
Izgalmas lehetőséggel várja leendő hallgatóit a Szegedi Tudományegyetem Bölcsészettudományi karának Vizuális Kultúra és Irodalomelméleti tanszéke, amely 2018 szeptemberében indítja el Filmtudomány mesterképzését. Az új képzés egyedinek számít Magyarországon, hiszen az ELTE mellett az SZTE lesz a második olyan felsőoktatási intézmény, ahol a diákoknak lehetőségük nyílik ezzel az igen aktuális területtel foglalkozni. A képzésre olyan hallgatók jelentkezését várják, akiket lenyűgöz a filmvilág vagy szeretnének elmerülni a filmkészítés művészetében. Az alapozó tantárgyak elvégzése után két specializáció közül választhatnak a képzésen részt vevők. A filmelmélet specializációt a filmesztétika, a szakújságírás iránt érdeklődőknek kínálják, akik tanulmányaik során olyan kérdésekkel foglalkoznak majd, mint a mozgókép megjelenése a kortárs mediális és vizuális világban, valamint filmtörténeti érdekességek bemutatásán keresztül a népszerű filmelméleti tendenciákban rejlő lehetőségekkel is megismerkedhetnek. Az elméleti tudás mellett a hallgatók gyakorlatban is kipróbálhatják a megtanult ismereteket, hiszen lehetőségük nyílik kritikákat, esszéket vagy éppen szaktanulmányokat megjelentetni az Apertúra Magazinban.
A másik választható specializáción szintén gyakorlatközpontú módszereken keresztül ismerkedhetnek meg a hallgatók az újmédiás tartalomkészítéssel és annak gyártási részfeladataival; többek között az operatőri technikákkal, a filmrendezéssel, a vágással csoportos stúdiómunka keretén belül. Ezen felül a képzés külső gyakorlati lehetőséget is nyújt, amely során a diákok a kisfilmes műfajok készítésében próbálhatják ki magukat; saját reklámfilmet, videoesszét, videoblogot vagy egyéb online mozgóképes tartalmakat készíthetnek.
Annak érdekében, hogy a képzés iránt érdeklődőknek lehetőségük nyíljon személyesen is megismerkedni a tanszék munkatársaival és ízelítőt kaphassanak mindarról, amelyen a szak végzése közben is találkozni fognak egy négy alkalmas előadássorozat indul útjára minden csütörtökön a BTK Vajda termében, amelynek első állomásán, november 9-én Füzi Izabella, a tanszék vezetője tartott előadást Mozgókép a 20. és a 21. század elején címmel. Az előadó elmondta, hogy az újonnan induló szak a filmtörténeti aspektusok mellett arra a változásra is szeretne reflektálni, ami napjainkban, az újmédiás környezetben a mozgóképpel történik. Ha ugyanis az elmúlt száz év filmterméséből szemezgetünk, felfedezhetjük a mai blockbuster filmekben hemzsegő csúcstechnikás trükkök alapjait. Az első mozik megszületésekor a 19. század végén és tömegessé válásukkor a 20. század első felében egy globális piac, egy vadonatúj iparág alakult ki, amely származástól függetlenül, meg tudta szólítani a gazdag úriembert, valamint a cselédlányt is. Akkoriban a moziba járás számított a társas együttlét legfontosabb formájának, egészen addig, amíg a televízió föl nem váltotta ezt a szerepet. Napjainkban, az internet világában olyan médiumváltás zajlik, amelyben a befogadó státusza is megváltozni látszik, már nem nézőnek, hanem felhasználónak nevezzük. Ezekben a változásokban azonban az a jó, hogy az újdonság nem zárja ki az eddig bevált gyakorlatokat. A mozi népszerűsége továbbra is töretlen, s a régi-, és újmédiás tartalmak olykor egymást kiegészítve teremtenek komplex élményt a befogadó számára. Elég csak arra gondolni, hogy egy bemutatás előtt álló mozifilm iránt hogyan keltheti fel egy jól összevágott, online felületen megjelenített trailer (előzetes) a nézők érdeklődését, s akkor még nem is beszéltünk a modern, online reklámkampányokról. De más példát is említhetünk, hiszen többen próbálkoznak videoblogokon keresztül filmkritikai tartalmakat előállítani, ezek közül pedig egyre több igényes, s igen nagy népszerűségnek örvendő „produkció” is születik időről-időre, amelyek közelebb hozzák a filmeket nézőikhez.
Az online média térben egyes felmérések szerint 2016-ban az internetforgalom 73 százaléka volt mozgóképes tartalom, amely 2021-re 83 százalékra ugorhat, így szükség van olyan szakemberekre, akik képesek előállítani közérdeklődésre számot tartó tartalmakat. Az est második előadásában – a filmkészítés specializációhoz ízelítőül szolgálva – Erlauer Balázs és Szerdahelyi Mátyás, a szegedi Elephant Studio vezetői mutatták be a filmkészítésben használatos technikai eszközöket, amelyeket a közönség ki is próbálhatott, e mellett pedig a mozgókép előállításának hibáira és lehetőségeire is rámutattak.
A Vizkult tanszék tehát – ahogy a diákok emlegetik – várja leendő hallgatóit. Az induló mesterszakról minden fontos információ begyűjthető a tanszék Facebook-, és weboldalán (http://vizkult.hu/ címen). Az előadássorozat pedig – amely nemcsak a képzés, hanem a téma iránt érdeklődőket is várja – november 16-án, csütörtökön 18 órától folytatódik Kérchy Vera Test, nyelv, jelenlét: színház és film kapcsolata, valamint Tóth Zoltán János Irány Nyugat! A western mitikus struktúrája című előadásával.